نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3226
-
الف
+

قلعه بلند شهر کابل با شکل قدیمی اش احیا می شود

قلعه بلند شهر کابل با هزینه 110 میلیون افغانی از سوی شرکت انکشاف ملی افغانستان بازسازی می شود.

به گزارش آی فیلم 2، قلعه بلند شهر کابل که بر تپه کلوله پشته موقعیت دارد و از آن در دوره‌های گوناگون به عنوان قلعه جنگی استفاده می شده، اکنون برای استفاده فرهنگی بازسازی است.

این قلعه در حدود یک و نیم سده پیش در دوره عبدالرحمان خان در گستره چهل و هشت هزار متر مربع زمین ساخته شد و از آن هنگام تا سی سال پیش همچون یک قلعه نظامی بود.

چشم‌انداز این قلعه بخش بزرگی از شهر کابل را در بر می‌گیرد و از میان هفت برج و پنج ذخیره‌گاه جنگ‌افزار این قلعه، یک برج آن بر بلندترین بخش این تپه ساخته شده‌است.

در ساخت این قلعه از چندین گونه معماری استفاده شده‌است. ذخیره‌گاه‌های جنگ‌افزار یا برج‌های این آبده تاریخی از یک نوع معماری خاصی استفاده شده که متفاوت از روش معماری کنونی است و این خلاقیت معماران آن زمان را نشان می‌دهد.

«وسیم روفی» که کار بازسازی این قلعه را به‌عهده دارد، گفت: با دقت کار می‌کنند تا شکل قدیمی این قلعه دوباره احیا شود.

«محمد مصطفی نوید» سخن‌گوی شرکت انکشاف ملی افغانستان گفت: آثار برجا مانده این قلعه بررسی شده‌اند و کار بازسازی آن ادامه دارد. این قلعه با حفظ قدامت تاریخی و اصل موادی که موجود است و تخریب نشده دوباره مورد مرمت، حفظ و بازسازی قرار می‌گیرد.

به نقل از طلوع، برای بازسازی این قلعه 110 میلیون افغانی از سوی شرکت انکشاف ملی اختصاص یافته‌است و 65 کارگر برای بازسازی این قلعه مصروف کار هستند.

م ح

نظر شما
ارسال نظر